Tamte Lata

Muzeum Pojazdów Zabytkowych Tamte Lata w Zgierzu, mamy ok. 150 eksponatów. Naszym celem jest gromadzenie i trwała ochrona dziedzictwa ludzkości o charakterze motoryzacyjnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historycznych eksponatów, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie przeglądania zgromadzonych zbiorów. Od około 2 lat zaczęliśmy również sprzedawać pojazdy zabytkowe. Średnio w ofercie mamy około 60-80 pojazdów.

Renault Avantime 2001 – 41900 PLN – Zgierz

Renault Avantime było niezwykle odważnym krokiem i próbą zapełnienia rynkowej niszy. Powstało na fali mody na minivany, i było de facto skrzyżowaniem nadwozia typu minivan z nadwoziem… coupe. Było trzydrzwiowe, aby nie zajmować ogromnej przestrzeni na parkingu drzwi otwierały się w sposób pantograficzny, przednie siedzenia zintegrowano z pasami, ilość szklanych powierzchni była nie do pobicia – zrezygnowano z bocznych słupków, dach był całkowicie szklany, a jego przednia część była odsuwana. Model był skierowany do historycznej klienteli Renault Espace, wolnej od ograniczeń rodzinnych, ale bogatej i poszukującej luksusu. Produkcja trwała w latach 2001 – 2003 i odbywała się w zakładach Matra. Renault zakładało produkcję 15 tysięcy sztuk rocznie, tymczasem przez 3 lata wyprodukowano jedynie 8557 sztuk, a następca nigdy się nie ukazał. Nazwa Avantime okazała się prorocza – samochód wyprzedził swoje czasy, nie przyjął się na rynku, ale z latami zdaje się być coraz bardziej ciekawy i poszukiwany.
Czytaj dalej Renault Avantime 2001 – 41900 PLN – Zgierz

Volvo S40 1996 – 12500 PLN – Zgierz

Jedne youngtimery nabierają wartości szybciej, inne potrzebują na to więcej czasu. Volvo S40 należy z pewnością do tej drugiej grupy, co oznacza, że nawet bardzo ładny egzemplarz możemy znaleźć w niewysokiej cenie. A Volvo z pewnością ma się czym pochwalić. Ten niewielki sedan powstał we współpracy z japońskim Mitsubishi i powstawał w holenderskiej fabryce w Born w latach 1995 – 2004. Mimo pokrewieństwa z Carismą, Szwedzi zdołali tu dorzucić swoje 3 grosze. Dzięki temu auto otrzymało bardzo eleganckie i funkcjonalne wnętrze, a fotele z pewnością można tu zaliczyć do najwygodniejszych w klasie.
Czytaj dalej Volvo S40 1996 – 12500 PLN – Zgierz

Skoda 120L 1985 – 8500 PLN – Zgierz

Skoda 120L to przedstawiciel kompaktowej rodziny Skoda 742. Debiutowała w 1976 roku, najpierw w Brnie, a później w Paryżu, gdzie miała swoją światową premierę w październiku 1976 roku. Sprzedawana była początkowo jako Skoda 105 albo Skoda 120, co skrywało pojemność silnika. Wyróżniała się nadwoziem sedan z paroma osobliwościami – silnikiem umieszczonym z tyłu, chłodnicą z przodu i maską otwieraną na bok. Bagażniki miała dwa, bo poza głównym z przodu mieszczącym również koło zapasowe, jest także drugi za oparciem tylnych foteli. Wyprodukowano ich ponad dwa miliony, a ostatnie wozy opuściły fabrykę dopiero w 1990 roku.
Czytaj dalej Skoda 120L 1985 – 8500 PLN – Zgierz

Saab 900 NG 1997 – 19900 PLN – Zgierz

Saab 900 NG, czyli New Generation, zachował starą nazwę, ale był zupełnie nowym autem. Oferowany od 1993 do 1998 roku, był owocem prac prowadzonych od 1989 roku, od momentu kiedy marka znalazła się pod zarządem koncernu General Motors i szwedzkiego holdingu Investor AB. Mimo, że zachowywał pewne podobieństwa do kultowego poprzednika, bazą jego opracowania był Opel Vectra, co wymusiło zmianę ustawienia silnika z wzdłużnego na poprzeczny. Wewnątrz nowa 900 miała takie samo położenie stacyjki jak 99 i stara 900, czyli za dźwignią zmiany biegów między przednimi siedzeniami, co zmniejsza ryzyko zranienia kierowcy kluczykiem w razie wypadku. Samochód okazał się bardzo wytrzymały, czego dowiódł w Talladega Challange, kiedy sześć Saabów 900 przejechało 100 tys. mil ze średnią prędkością 226 km/h. Były to wersje turbodoładowane, a tu w ogłoszeniu czeka wersja mniej skomplikowana, bo wolnossąca.
Czytaj dalej Saab 900 NG 1997 – 19900 PLN – Zgierz

Skoda Felicia Combi 1996 – 9900 PLN – Zgierz

Skoda Felicia to owoc współpracy z niemieckim Volkswagenem. Choć bazowała na modelu Favorit i wykorzystywała większość elementów i podzespołów swojego poprzednika, wiele elementów opracowano od nowa, w zgodzie z normami obowiązującymi u nowego partnera. Po roku od rozpoczęcia produkcji, w 1995 roku, do oferty dołączyła wersja Combi. Miała ten sam rozstaw osi i tylną klapę, co hatchback, jednak nadwozie wydłużono, dodając dodatkową szybę za tylnymi drzwiami. Udało się w ten sposób uzyskać bagażnik o pojemności 447 l i znacznie bardziej uniwersalne nadwozie. Po roku do oferty dołączyła jednostka 1,3 l z wielopunktowym wtryskiem, i taki właśnie egzemplarz oferowany jest w Zgierzu. Auto od nowości było w jednych rękach, zachowane jest w bardzo dobrym staniem, z niewielkim przebiegiem 56 tys. km. Choć wyprodukowano 351895 egzemplarzy Combi, znalezienie drugiego w równie dobrej kondycji nie jest już łatwe.
Czytaj dalej Skoda Felicia Combi 1996 – 9900 PLN – Zgierz

Porsche 911 SC Cabriolet 1984 – 279900 PLN – Zgierz

Tak wyglądała definicja sportowego samochodu cztery dekady temu. Porsche 911 SC 3.0 Cabriolet to model oferowany w latach 1978-1984. Skrót SC w jego nazwie to skrót od Super Carrera, choć w tym czasie był to model podstawowy, a alternatywą dla niego było hard core’owe 911 Turbo. Klient większy wybór otrzymywał w wyborze nadwozia niż silnika, bo opcje dostępne były trzy – Coupe, Targa i Cabriolet. 911 SC ma szersze nadwozie od wcześniejszej 911 Carrera, a nowy 3-litrowy silnik generował początkowo 180 KM, choć z latami go wzmacniano. Jednostka napędowa z roku 1984 to ostatnia odmiana silnika przed zwiększeniem pojemności z 3 l do 3,2 l. Do dyspozycji kierownca otrzymuje tu moc 204 KM i „whale tail” – ogromny tylny spojler, służący również jako odpowiednio wydajny wlot powietrza do silnika.
Czytaj dalej Porsche 911 SC Cabriolet 1984 – 279900 PLN – Zgierz

BMW 520i E28 1982 – 49900 PLN – Zgierz

BMW 520i E28 ma wiele zalet. Zgrabna linia, piękna praca sześciocylindrowego silnika, tylny napęd, doskonałe właściwości jezdne i niska masa, dzięki której cechuje je doskonała lekkość prowadzenia. Produkowane od 1981 do 1987 roku następca modelu E12 dał się zapamiętać jako praktyczny sedany o wręcz sportowej charakterystyce. Tu zawieszenie jest jak na dzisiejsze standardy miękkie, ale pewność prowadzenia stoi na bardzo wysokim poziomie, a 125 koni zestawione ze skrzynią manualną znaczyło wówczas zdecydowanie więcej niż dziś. 520i to wersja z silnikiem M20B20LE zasilanym poprzez wtrysk mechaniczny. Samochód rozpędzić mógł się do 185 km/h, a pierszą setkę osiągał w czasie poniżej 12 sekund. To był popularny wbór – z tym silnikiem sprzedano ich 204448 sztuk. Pomimo tego, zadbanych egzemplarzy sziś na rynku jest ledwie garstka. Ten egzemplarz przeszedł prace renowacyjne, aby przywrócić mu dawny blask.
Czytaj dalej BMW 520i E28 1982 – 49900 PLN – Zgierz

Alfa Romeo 145 1994 – 10900 PLN – Zgierz

Alfa Romeo 145 to włoski kompakt z lat 1994-2000. Następca modelu 33 zbudowany został tak, by dostarczać maksymalnie dużo przyjemnych wrażeń z jazdy. Tylko przez dwa pierwsze lata otrzymał gamę wzdłużnie umieszczonych jednostek typu bokser, zapewniających piękne brzmienie i nisko położony środek ciężkości. Dla nostalgików – to zdecydowanie ciekawsza wersja niż późniejsze, poprzecznie umieszczane Twin Sparki. Mając tu ponad 100 koni do dyspozycji, poczuć można się jak w aucie sportowym. Z pewnością zaletą jest również wygląd – zadziorna stylistyka to coś, czego próżno szukać wśród niemieckiej konkurencji z tego okresu. Bazą do stworzenia modelu był Fiat Tipo, co zapewniło dużą ilość miejsca we wnętrzu. Centro Stile Alfa Romeo zadbało jednak, by wóz otrzymał kształty łączące ją z duchową, sportową spuścizną marki.
Czytaj dalej Alfa Romeo 145 1994 – 10900 PLN – Zgierz

Volkswagen Golf Mk3 1993 – 16500 PLN – Zgierz

Produkowany od jesieni 1991 do końca 1997 roku Volkswagen Golf trzeciej generacji osiągnął w tym czasie apogeum swojej popularności. To wówczas dziennikarze ukuli termin „klasa Golfa” i każdy nowy model konkurencji odnosili do kompaktowej propozycji z Wolfsburga. Stylistycznie był krokiem do przodu, pojawiło się więcej zaokrągleń i charakterystyczne lampy w kształcie migdałów. Znaczny postęp wykonano również pod kątem bezpieczeństwa biernego, to w tej generacji debiutowały poduszki powietrzne jako część wyposażenia seryjnego. Wyprodukowano ich niemal 5 milionów, stąd nie można się dziwić, że w całej Europie stały się widokiem powszednim. Dziś również można je wypatrzeć na ulicach, jednak zadbane egzemplarze to już rzadkość.
Czytaj dalej Volkswagen Golf Mk3 1993 – 16500 PLN – Zgierz

Mercedes 230E W124 1990 – 32500 PLN – Zgierz

Debiutował w 1984 roku, będąc następcą „beczki” i nową propozycją marki Mercedes w średniej klasie. Mimo, że był bardziej aerodynamiczny i lżejszy od poprzednika, znacznie dopracowano sztywność konstrukcji i bezpieczeństwo pojazdu. Od debiutującej dwa lata wcześniej 190-tki wykorzystano między innymi fantastyczną konstrukcję wielowahaczowego zawieszenia, co zapewniło mu pewne prowadzenie i wysoki komfort. Prezentowany egzemplarz to Mercedes 230E z drugiej serii produkcyjnej, czyli tak zwana szeroka listwa. Auto ma jedynie 84 tysięcy kilometrów przebiegu i według zapewnień sprzedającego zachowane jest w oryginalnym, bardzo dobrym stanie.
Czytaj dalej Mercedes 230E W124 1990 – 32500 PLN – Zgierz