Borgward Isabella Coupe 1960 – SPRZEDANY

Marka Borgward należy do jednych z pionierów motoryzacji. Zarówno przed wojną, jak i po wojnie potrafiła doskonale odnaleźć się na rynku, oferując produkty na wiele sposób innowacyjne i ciekawe. Borgward Isabella debiutował w 1954 roku i został wówczas uznany za najnowocześniejsze niemieckie auto. Miał samonośne nadwozie, silnik OHV o pojemności 1,5 l, którego głowica wykonana została z aluminium. Aluminium wykorzystano również do produkcji skrzyni biegów, która była czterostopniowa, w pełni synchronizowana i sterowana hydraulicznym sprzęgłem. Na wyposażeniu możemy tu odnaleźć np. wskaźnik temperatury cieczy, co w tamtych latach zdecydowanie nie było normą. Auto sprzedawane było jako dwudrzwiowy sedan, kombi, a także te najpiękniejsze – oferowane od 1957 roku Coupe i Cabriolet, wykorzystujące wzmocniony do 75 KM silnik. To był niezwykle ciekawy samochód, choć jego historia zakończyła się bardzo szybko. Marka zniknęła z rynku już w 1963 roku, po śmierci założyciela Carla Borgwarda i wrogim przejęciu firmy przez BMW.

Borgward Isabella Coupe
Rocznik: 1960
Przebieg: 58438 km
Pojemność: 1500 cm³
Rodzaj paliwa: benzyna
Skrzynia biegów: manualna
Moc: 75 KM

Kiedy w 1956 roku sprzedaż Isabelli spadła o prawie jedną trzecią w porównaniu z rokiem 1955, Carl Borgward postanowił zbudować „piękny samochód” ze skróconym dachem. W rezultacie powstał Borgward Isabella Coupé, którego cztery prototypy zostały po raz pierwszy upublicznione i wzbudziły zainteresowanie prasy. Borgward podarował jeden z tych ręcznie wykonanych prototypów swojej żonie Elisabeth na Boże Narodzenie 1956 roku i jeździła nim do lat 80. Produkcja seryjna coupe (z silnikiem TS), której wyprodukowano około 9500 – 10000, rozpoczęła się w styczniu 1957 roku. Silnik rozpędzał coupe od 25 km/h na czwartym biegu do maksymalnej prędkości 150 km/h, co było wzorem elastyczności.

Czterocylindrowy silnik rzędowy z potrójnie łożyskowanym wałem korbowym i równoległymi zaworami w głowicy ma boczny wałek rozrządu napędzany przez koło czołowe z kołem zębatym wykonanym z żywicy fenolowej wzmocnionej tkaniną (Novotex). Kolektor dolotowy jest częścią głowicy cylindrów; gaźnik jest osadzony kołnierzowo na pokrywie zaworów. Sprzęgło uruchamiane hydraulicznie było wówczas nowością. Czterobiegowa skrzynia biegów z przełożeniem na kolumnie kierownicy jest w pełni zsynchronizowana.

Kosztując 7265 DM, Isabella była droższa niż Opel Rekord czy Ford 12 M, ale tańsza niż Mercedes 180.

Nasz Borgward Isabella nigdy nie przechodził napraw blacharskich, została jedynie okołol 10 lat temu przelakierowany na oryginalny kolor. Wnętrze jest nietknięte w oryginalnym stanie. Silnik i skrzynia biegów oraz wszystkie inne podzespoły zostały sprawdzone i są w idealnym stanie.