Jaguar Mk VII Meteor 1951 – Monako

Po drugiej wojnie światowej Joska Bourgeois, belgijska bizneswoman, uzyskała od Jaguara status importera na Belgię i szybko zwróciła uwagę na brak coupe i kabrioletu w ofercie brytyjskiej marki. Po długich negocjacjach, William Lyons, zwany także „Pan Jaguar” zezwolił na produkcję małej serii samochodów. Powstać miało 50 Jaguarów bazujących na trzech prototypach, nazwanych Flying Jaguar, Golden Arrow oraz Jaguar Meteor i zbudowanych w firmie Stabilimenti Farina. Koncepty oparte na projekcie Giovanniego Michelottiego pokazane zostały na wystawie w Brukseli w 1952 roku. Włoska interpretacja modelu XK120 jest zmysłowa i elegancka, choć stanowi spore odejście od klasycznego stylu Jaguara. Niestety projekt zakończył się spektakularnym fiaskiem. Joska Bourgeois nie zebrała zamówień na kolejne egzemplarze, sprzedano tylko prototypy. Jaguar Mk VII Meteor został zakupiony przez Luciena Bianchi, kierowcę Formuły 1 i rajdowca, który był oczarowany jego eleganckim włoskim wyglądem i atrakcyjnymi osiągami, jakie oferowała jego jednostka napędowa o mocy 160 KM. Kilka lat później samochód stał się własnością Rolanda Urbana, prezesa Francuskiego Klubu Kierowców Jaguara, który przedstawił go w swojej książce „Les Métamorphoses du Jaguar”. Później wystawił go na sprzedaż podczas wyjątkowej aukcji poświęconej Jaguarowi w 2005 roku, na której samochód nabył obecny właściciel. Ten w 2012 roku odrestaurował samochód za kwotę około 75 000 euro i wyposażył go w nowe koła Borrani. Odrestaurowano silnik, nadwozie i tapicerkę, zachowując w miarę możliwości oryginalne części, zwłaszcza deskę rozdzielczą i panele drzwi. Pierwotnie dostarczany z kierownicą po prawej stronie, Jaguar doczekał się też przekładki. Samochód zaprezentowano na Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2013 roku. To eleganckie czarne coupé ze starą czerwoną skórzaną tapicerką i atrakcyjnymi kołami Borrani z chromowanymi szprychami, wyposażone w piękny sześciocylindrowy silnik XK o pojemności 3,5 litra, to wyjątkowy model i jedno z ostatnich dzieł firmy karoseryjnej Stabilimenti Farina, która została zamknięta w 1953 roku. Samochód wyceniony został na 250 – 350 tysięcy euro, czyli około 1,1 – 1,5 miliona złotych, a licytowany będzie już 10 maja w Monako.

Link: https://cars.bonhams.com/auction/29207/lot/147/1951-jaguar-mk-vii-coupe-meteor-chassis-no-710908-engine-no-a3757/

LOT 147
One off, exhibited at the 1952 Brussels Motor Show
1951 Jaguar Mk VII Coupé 'Meteor’
THE MONACO SALE 'LES GRANDES MARQUES À MONACO’
|
10 MAY 2024, 15:00 CEST
|
MONACO, VILLA LA VIGIE

Estimate: €250,000 – €350,000
PLN1,100,000 – PLN1,500,000

1951 Jaguar Mk VII Coupé 'Meteor’
Coachwork by Stabilimenti Farina
Chassis no. 710908
Engine no. A3757

• Unique Stabilimenti Farina creation
• Exhibited at the 1952 Brussels Motor Show
• Formerly owned by F1 driver Lucien Bianchi
• Carefully restored in 2012

After the Second World War, Joska Bourgeois (1913-1994) obtained Jaguar importer status for Belgium from William Lyons. She was quick to point out to him that some models were missing from the range, notably a cabriolet and a coupé. After negotiations, William Lyons authorised the production of 50 models based on three prototypes envisioned and named by Mrs Bourgeois: the Flying Jaguar, the Golden Arrow and the Jaguar Meteor. Her contacts in the world of racing, notably the winner of the 1951 Belgian Grand Prix, Nino Farina, allowed her to become involved with the ventures of the latter’s family firm, the Italian coachbuilder Stabilimenti Farina.

Three chassis were thus sent to Italy by William Lyons for each to receive coachwork – which would remain unique, contrary to initial intentions – based on a design by Giovanni Michelotti under the supervision of chief designer Franco Martinengo at Stabilimenti Farina.

Exhibited at the 1952 motor show, the Jaguar Mk VII Coupé Meteor presented for sale was purchased by Lucien Bianchi, Formula One and endurance driver, who was charmed by its elegant Italian look with the attractive performance that its 160 horsepower offered. The car became the property, a few years later, of Roland Urban, president of the French Jaguar Drivers’ Club and author of Les Métamorphoses du Jaguar (published in 1993), who presented it in his book because of its unique coachwork. He later offered it for sale at an exceptional 2005 auction dedicated to Jaguar, in which the current owner, a knowledgeable collector of original coach models dating up to the mid-1950s, acquired the car.

With a view to its presentation at the famous Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2013 on the shores of Lake Como in Italy, the current owner had the car restored in 2012 for a sum of around €75,000 and had it fitted with new Borrani wheels for €10,000. The engine, coachwork and upholstery were restored, with original parts preserved wherever possible, notably the dashboard and door panels. Originally delivered as a right-hand drive vehicle, it was switched to left-hand drive, probably by its first Belgian owner, a configuration that the current owner decided to keep.

This elegant black coupé with old red leather upholstery and attractive Borrani wheels with chrome spokes, fitted with the beautiful XK six-cylinder 3.5 litre engine is a unique model and one of the last creations of Stabilimenti Farina, which closed in 1953. It associates a refined Italian look with very British luxury and a sporty touch. Here is a rare chance to acquire a very special coupé with an exciting history, not seen on the market for almost 20 years.

This car has its French registration document (carte grise), a roadworthiness test (contrôle technique) undertaken for the sale, and numerous photocopies from the archives (restoration invoices, illustrations from the 1950s, an auction catalogue from 2005, a 2013 FIVA identity card, photos from concours and events, and pages from Roland Urban’s book Les Métamorphoses du Jaguar, which mentions the Meteor).