Mercedes 560 SEL AMG 6.0 1991 – SPRZEDANY

Założona w 1967 roku przez parę byłych inżynierów Mercedes-Benz firma AMG zajmowała się głównie oferowaniem szeregu ulepszeń i pakietów kosmetycznych do modeli Mercedesa. Od 1986 do fuzji w 1993 roku AMG działała również jako część zespołu fabrycznego i dostawca silników w zawodach Grupy A i Grupy N. Klejnotem katalogu AMG było 6-litrowe DOHC V8. Pakiet ulepszeń obejmował rozwiercenie standardowego 5,5-litrowego silnika M117 V8 do 6 litrów oraz wyposażenie go w zestaw głowic z 4 zaworami na każdy cylinder. Dodatkowe modyfikacje, które mogły otrzyamć auta, to lepsze hamulce, dodana aerodynamika, ulepszenia podwozia i niezliczone dodatki kosmetyczne. Mercedes 560 SEL AMG 6.0 wystawiony na aukcji pochodzi z 1991 roku. Jest to egzemplarz z rynku japońskiego, zmontowany przez AMG Japan. Jednostka napędowa zamontowana w tym egzemplarzu to typ przejściowy M117/9. Stanowi fascynujące połączenie najwcześniejszego bloku i głowic M119. Sprytnie spasowane z komponentami AMG pozwoliło uzyskać około 375 koni mechanicznych. Widoczne elementy akcesoriów, wytłoczki, etykiety AMG, a także wymiary średnicy cylindrów potwierdzają jego 6-litrową pojemność i zgosność z konfiguracją M117/9. Kontrola zawieszenia i zespołów podwozia tego SEL-a potwierdz zastosowanie modyfikacji AMG. Obejmuje mechanizm różnicowy AMG o ograniczonym poślizgu Gleason-Torsen o przełożeniu 2,65, pełne zawieszenie i czterotłoczkowe hamulce przednich kół. SEL, odnowiony w Japonii w odcieniu Astral Silver Metallic, posiada bogato wyposażone, czarne, skórzane wnętrze. Zewnętrznie pełny zestaw dodatków do karoserii AMG W126 2. generacji i felgi OZ Aero III dodają mu naprawdę niesamowitego klimatu. Samochód o niewielkim przebiegu 73 tysięcy km wyceniony został na 90 – 120 tysięcy dolarów i licytowany będzie w Monterey już 17 sierpnia.


1991 Mercedes-Benz 560 SEL AMG 6.0 Jorge Guasso ©2023 Courtesy of RM Sotheby’s

Link: https://rmsothebys.com/en/auctions/mo23/monterey/lots/r0048-1991-mercedes-benz-560-sel-amg-60/1353614?

LOT 157
Monterey 2023
1991 Mercedes-Benz 560 SEL AMG 6.0
$90,000 – $120,000 USD | Offered Without Reserve
$179,200 USD | Sold

United States Flag | Monterey, California

Chassis No. WDB1260391A547802
Engine No. 117.968 12 088327 (See Notes)
Gearbox No. 722.350 03 383774
Documents: US Title
To be offered on Thursday, 17 August 2023

The most extravagant and powerful super-saloon ever offered by AMG
Delivered new to Japan; imported to the United States in 2018
Powered by a 6.0-liter, DOHC M117/9 'hybrid’ AMG V-8 engine rated at 375 horsepower
Retains all the most desirable AMG performance upgrades including Gleason-Torsen limited-slip differential, suspension, and four-piston front brakes
Addendum: Please note the title for this lot is in transit. A 4-6 week delay is expected.
Founded in 1967 by a pair of former Mercedes-Benz engineers, AMG was primarily engaged in offering a range of performance upgrades and cosmetic packages for Mercedes-Benz automobiles. From 1986 until their 1993 merger, AMG also operated as the de facto works team and engine supplier representing Mercedes-Benz in Group A and Group N competitions.

By 1989, the jewel of AMG’s catalogue was the 6.0-liter, DOHC V-8 engine conversion for the Mercedes-Benz S-Class. At a cost of $43,500, this performance package consisted of taking a stock 5.5-liter M117 V-8 engine and boring it out to 6.0 liters before equipping it with a set of proprietary, 32-valve cylinder heads which AMG had initially introduced in late 1985. Additional modifications like uprated brakes, aerodynamics, chassis upgrades, and limitless cosmetic accoutrements could easily knock the final price of fully kitted 560 SEL AMG 6.0 above $190,000.

This 1991 560 SEL AMG 6.0 is a Japanese-market car commissioned and assembled by AMG-Japan when new. Importantly, the DOHC powerplant fitted to this example is of a transitional type: The M117/9 “hybrid,” a fascinating amalgamation of the earliest M119 block and heads with latest M117 accessories, all cleverly mated together and stuffed with AMG internal components to supply approximately 375 horsepower. Compared to AMG’s earlier DOHC M117 motors, these later M117/9 hybrids are much more robust and reliable.

Though the car’s AMG engine has been restamped to match the unit listed on its factory data card, evident accessory components, stampings, AMG labels, as well as cylinder bore measurements confirm its 6.0-liter displacement and proper M117/9 configuration. Inspection of this SEL’s suspension and underbody assemblies reveal a proper complement of period-correct Japanese-market AMG modifications, including a 2.65-ratio Gleason-Torsen limited-slip AMG differential, full suspension, and four-piston brakes for the front wheels.

Though originally painted in Blue-Black Metallic, at some point during its Japanese residency this SEL was refinished in the period-correct shade of Astral Silver Metallic. The well-appointed black leather interior features an extensive AMG burlwood trim kit, rear tray tables, pleated leather door cards, and contrasting, white-faced AMG gauges which are fronted by a four-spoke, leather-wrapped AMG steering wheel. Externally, a full Generation II AMG body kit and Aero III OZ wheels give this impressive pre-merger offering just the right stance and menacing aura.

Pre-merger AMG-modified examples of this vintage (and displacement) are unquestionably some of the most iconic and recognizable German cars of their time, offering unparalleled luxury, performance, and German reliability wrapped in a visually stunning package.