Touring Superleggera AERO3 2015 – Monako

Touring Superleggera AERO3 zadebiutował podczas Salon Privé Concours w 2020 roku jako hołd złożony przez włoską firmę klasykom designu. Trend ten rozpoczął się od nowej wersji Disco Volante Alfy Romeo. W przypadku AERO 3 firma Touring sięgnęła po jeden ze swoich najbardziej pamiętnych projektów lat trzydziestych XX wieku: Alfa Romeo 8C 2900 Berlinetta, która była sensacją 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1938 roku. W tamtym czasie prędkość maksymalna tego projektu była najwyższą odnotowaną na torze Circuit de la Sarthe. Obecność DNA samochodu wyścigowego od Alfa Romeo w AERO 3 jest wyraźnie widoczna. Bazą do budowy było Ferrari F12 z idealnie długą maską, kabiną w kształcie łzy i krótkim tyłem – w proporcjach klasycznego Gran Turismo. Ferrari F12 z silnikiem V12 o pojemności 6,3 litra i mocy 730 KM, umieszczonym z przodu i napędem na tył, przeistoczyło się w AERO3 – model produkowany wyłącznie na zamówienie, z produkcją ograniczoną do 15 egzemplarzy.

Założyciel firmy Touring, Felice Bianchi Anderloni, dobrze rozumiał korzyści wynikające ze zmniejszenia zarówno masy, jak i oporu aerodynamicznego, stwierdzając „Waga jest wrogiem, a opór powietrza przeszkodą”. Realizując te cele, opracował metodę konstrukcji nadwozia Superleggera, która już na zawsze skojarzona została z mediolańskim konstruktorem nadwozi. Projekt składał się z zewnętrznego poszycia z aluminiowych paneli wspartego na ramie ze stalowych rur o małej średnicy. Touring był pionierem w wykorzystaniu tuneli aerodynamicznych w projektowaniu samochodów, umożliwiając projektantom i inżynierom nie tylko tworzenie samochodów o zgrabnej – niemal organicznej – formie, ale także zdolnych do wygrywania wyścigów.

Chociaż Touring Superleggera jest znany jako specjalistyczny konstruktor nadwozi wykorzystujący tradycyjne umiejętności, przy konstruowaniu AERO3 zastosowano najnowsze technologie i procesy inżynieryjne. Całe nadwozie jest zbudowane z formowanego próżniowo, prepregowanego włókna węglowego, natomiast podkonstrukcja jest wycinana laserowo z różnych stopów aluminium. Rezultatem jest zmniejszenie masy o około 182 kg w porównaniu z samochodem-dawcą. Rzemieślnicy Touring spędzają 5000 godzin nad każdym AERO3, z których każdy jest dostosowany do osobistych wymagań klienta.

Ferrari F12, które stało się bazą dla tego egzemplarza AERO 3, zostało wyporodukowane w 2015 roku i trafiło do Niemiec. Obecny właściciel kupił samochód w 2020 roku z przebiegiem 10 980 km i zlecił firmie Touring Superleggera stworzenie na jego bazie AERO3.

Ostatnia rejestracja Touring Superleggera AERO3 pochodzi z 2022 roku w Belgii. Obecnie samochód nie jest zarejestrowany, a jego przebieg wynosi 11 845 kilometrów.

W styczniu 2022 roku ten wyjątkowy AERO3 został pokazany podczas wystawy „Supercar Story” w muzeum Autoworld w Brukseli. We wrześniu 2022 roku samochód wygrał klasę „The Touring Bodywork Shop – Post War” w prestiżowym konkursie Chantilly Arts & Elegance Concours d’Etat, a także wziął udział w wydarzeniu Supercar Tour.

Aktualnie wystawiony został na aukcji z wyceną na poziomie 600 – 900 tysięcy euro, czyli około 2,6 – 3,9 miliona złotych, a licytowany będzie w Monako już 10 maja.


Link: https://cars.bonhams.com/auction/29207/lot/116/2015-touring-superleggera-aero3-chassis-no-zff74uhb000210811/

LOT 116†
The second example built out of a potential maximum of 15
2015 Touring Superleggera AERO3
THE MONACO SALE 'LES GRANDES MARQUES À MONACO’
|
10 MAY 2024, 15:00 CEST
|
MONACO, VILLA LA VIGIE

Estimate: €600,000 – €900,000
PLN2,600,000 – PLN3,900,000

2015 Touring Superleggera AERO3
Chassis no. ZFF74UHB000210811
• Converted by Touring Superleggera circa 2020
• Unique specification
• Current odometer reading 11,845 kilometres
• Belgian title

Hailed by Road & Track as a 'coachbuilt V12 supercar’, the Touring Superleggera AERO 3 debuted at the Salon Privé Concours in 2020 as the latest iteration of the Italian Carrozzeria’s homages to past classics that had begun with its reimagining of Alfa Romeo’s Disco Volante. For the AERO 3, Touring turned to one of its most memorable designs of the 1930s: the Alfa Romeo 8C 2900 Berlinetta that was the sensation of the Le Mans 24-hour Race in 1938, when its futuristic aerodynamics enabled it to build up an enormous lead; indeed, at that time its top speed was the highest recorded at the Circuit de la Sarthe. The presence of its DNA in the AERO 3 is plain to see.

The AERO 3 is manufactured exclusively to order, with production strictly limited to no more than 15 examples. „The AERO 3 is our most up-to-date interpretation of Touring’s streamlined style originating in the 1930s,” said Touring’s head of design Louis de Fabribeckers. „It’s lightweight like all Superleggera cars and it is aerodynamic, but it is also very beautiful and beauty is just as important to us.”

Touring’s founder, Felice Bianchi Anderloni, well understood the advantages conferred by reducing both weight and aerodynamic drag, famously declaring: „Weight is the enemy and air drag the obstacle”. In pursuance of these goals he developed the Superleggera (Super Lightweight) method of body construction that is forever associated with the Milanese coachbuilder, which consisted of an outer skin of aluminium panels supported by an underlying framework of small-diameter steel tubes. The first Superleggera bodies were built in 1937. Touring pioneered the use of wind tunnels for automobile design, enabling its designers and engineers not only to create cars that were shapely – almost organic – in form, but also capable of winning races.

Unable to secure contracts to utilise the increased capacity of its new factory near Monza, Touring fell into receivership in March 1964 and was gone for good by the end of 1966. But, as is so often the case with a valuable motoring name, that was not the end of the Touring story. Anderloni’s son Carlo and Carrozzeria Marazzi preserved the 'Touring Superleggera’ trademark and used it to support the company’s heritage until the current owners acquired the rights in 2006. The new firm is headquartered near Milan, its home town, where it continues to produce limited-edition sports cars adhering to the classic design principles established by the original founders.

As there was no suitable model in the Alfa Romeo range, for the AERO 3 Touring Superleggera turned to Ferrari, the latter’s F12 being judged to have the ideal long bonnet, teardrop cabin, short tail proportions of a classic front engine/rear drive Gran Turismo, as well as a supercar-standard 6.3-litre V12 engine producing 730bhp. According to Touring Superleggera: „The teardrop – nature’s most naturally efficient shape – has been the guiding influence where high speed is important, while the wing profile has been incorporated to provide ground-hugging stability.” The result is a graceful shark-like exterior hinting at the brutal power of the underlying Ferrari V12.

According to its maker: „The AERO 3 represents the most up-to-date interpretation of Touring’s streamlined style originating in the 1930s. The most prominent design element is the teardrop shape, which defines the purity of the body as a whole. AERO 3 is the third streamliner model in Touring’s recent lineup, after the highly successful Disco Volante and Disco Volante Spyder. But while the general design theme originated with the Disco Volante range, the overall shape and construction of AERO 3 is new.”

Although famous as a specialist coachbuilder employing traditional skills, Touring Superleggera has incorporated the very latest technology and engineering processes in constructing the AERO 3. The entire body is constructed of vacuum-formed pre-preg carbon fibre, while the substructure is laser-cut from various aluminium alloys. The result is a weight saving of around 400lb (182kg) over the Ferrari donor car. Touring’s craftsmen spend 5,000 hours on every AERO 3, each of which is tailored to the customer’s personal requirements.

The Ferrari F12 donor car for this AERO 3 was built in 2015 and registered for the first time in Germany in 2015. The current owner bought the car in 2020 with an odometer reading of 10,980 kilometres and commissioned Touring Superleggera to create the AERO 3 entirely to his wishes. The Touring Superleggera AERO 3’s last registration dates from 2022 in Belgium. At present the car is not registered and has an odometer reading of 11,845 kilometres. Accompanying documentation consists of copies of old German and Belgian registration papers and a copy of Touring Superleggera’s AERO 3 brochure.

In January 2022 this unique AERO 3 was shown during the 'Supercar Story’ exhibition at the Autoworld museum in Brussels. In September 2022, this car won 'The Touring Bodywork Shop – Post War’ class at the prestigious Chantilly Arts & Elegance Concours d’Etat, and also participated at the event’s Supercar Tour.